wzmacniamy-kosciDieta tego typu jest szczególnie polecana dla osób cierpiących na osteoporozę, ale nie tylko. Choroba ta, bowiem potrafi rozwijać się przez kilkanaście lat, nie dając przy tym żadnych objawów.

Przez ten czas zachodzą nieodwracalne zmiany w kościach. W rezultacie tego stają się one słabsze i bardziej podatne na złamania. Kości zdrowe ulegają ciągłej przebudowie. Dzięki czemu można szybko dostarczyć składniki mineralne na potrzeby nie tylko ich, ale i całego organizmu. Jednak najważniejsze, że nie osłabiają się przy tym kości. Od naszych narodzi aż do około 25 roku życia przeważa proces budowy. Widać to poprzez szybki wzrost ich masy. Jednak już po przekroczeniu 35 lat aktywniejsze stają się komórki kościogubne, następuje utrata wapnia i osłabiania kości. I tu pojawia się aspekt diety bogatej w wapń i witaminę D. Podstawa to regularność, trzeba jeść 4 – 5 posiłków wciągu dnia pilnując tego by każdy z nich zawierał owoce, warzywa lub nabiał. Wskazane jest pieczywo najlepiej pszenne i pełnoziarniste. Dzięki temu wspomożemy rozwój kości. Jest to trochę dziwne, ale unikaj jedzenia zbyt dużej ilości razowego pieczywa. Chodzi o to, że ma ono w sobie dużo fitynianów, utrudniają one przyswajanie wapnia. Posiłki najlepiej przygotowywać w domu, gotujmy na parze lub w wodzie. Zamiast smażenia wybierajmy mięso duszone lub pieczone w foli aluminiowej. Nadmiar tłuszczu może się przyczynić do obniżenia zawartości wapnia. Jak najrzadziej powinniśmy też sięgać po używki takie jak alkohol, kawa, mocna herbata. To samo dotyczy napojów gazowanych, coli, energy drink. Napoje tego typu powodują że wraz z moczem wydala się z organizmu wapń. Pamiętaj by nie używać za dużo soli bo działa ona tak samo. W wszystkich zjadanych w ciągu dnia produktach powinno jej być nie więcej jak jedyna mała, płaska łyżeczka. Każdego dnia potrzebujemy 1000 mg wapnia. Tyle znajduje się w trzech szklankach mleka i 200g chudego twarogu. Można też jeść zamiast tradycyjnego mleka jego przetworzoną wersje czyli jogurt i kefir. Można tez uzupełniać wapń poprzez zjadanie serów żółtych, jednak trzeba pamiętac o tym że sery takie są bardzo kaloryczne. Mają one w sobie dużo tez tłuszczów nienasyconych i cholesterolu. Dlatego też nie powinno się go jeść więcej jak jeden do dwóch plasterków dziennie. Dobrym źródłem wapnia SA też sardynki oleju i pomidorach i zielone warzywa. Ważne też by dwa – trzy razy na tydzień zjadać porcję morskich ryb. Są one bardzo dobrym źródłem witaminy D.