www.luszczyca.info.plOleje roślinne są kaloryczne, więc stanowią dla naszego ciała źródło energii. Ale to nie wszystko, bo są one też doskonałym źródłem witamin takich jak A, D, E oraz K. Są one bogate w fosfor i inne minerały cenne dla naszego zdrowia. Jednym z cenniejszych składników jest witamina E, która zwalcza wolne rodniki. Dlatego oleje takie powinny zagościć w naszym pożywieniu na stałe.

W skrócie nazywa się je NNKT. Najpopularniejsze z nich to kwasy omega-3 i omega-6. Chronią one serce i naczynia krwionośne a także biorą udział w innych ważnych zjawiskach zachodzących w naszym ciele. Warunkiem prawidłowego działania jest prawidłowa proporcja między tymi olejami. Ale z obserwacji wiadomo, że omega 6 zjadamy o wiele więcej niż omega-3. Pamiętaj, że prawidłowy stosunek tych kwasów do siebie to 4 do 1. W niektórych olejach jest zachowany ten stosunek, najlepiej w oleju z orzechów włoskich. Jeśli zdecydujesz się na inne oleje to proporcje powinno się uzupełniać. Najwięcej cennych olei znajdziemy w tych tłoczonych na zimno. Pamiętajmy też, że są one wrażliwe na światło i na wysoka temperaturę, dlatego sprzedaje się je w ciemnych butelkach. Oleje te trzeba też spożywać na zimno, bo pod wpływem temperatury tracą swe właściwości poprzez utlenianie. Do smażenia lepiej stosować te rafinowane.