kosci2Najgorsza dla naszych kości jest osteoporoza zwana cichym złodziejem kości. Rozwija się ona latami nie dając o sobie znać. W naszym organizmie cały czas następuje proces wymiany zużytych tkanek kostnych na nowe.

Do 30 roku życia proces ten przebywa dość sprawnie, dopiero po tym wieku zwalnia on i powoduje, że gęstość kości jest coraz mniejsza. W skutek ubytku hormonów proces ten przyśpiesza jeszcze bardziej u pań po 50 a u panów po 65 roku życia. Kości stają się coraz słabsze, bardziej podatne na złamania. Zastanówmy się, zatem co sprzyja chorobie. Na osteoporozę narażone są głównie kobiety szczupłe i drobnokościste. Prowadzą one najczęściej siedzący tryb życia, pija dużo kawy, palące, pijące sporo alkoholu. Często tez w ich diecie jest mało nabiału. Ryzyko osteoporozy zwiększa też nadczynność tarczycy oraz niektóre leki. Problemy z osteoporozą dają zwykle o sobie znać bólem pleców zwykle w okolicy krzyża lub stawów biodrowych. Z czasem widać, że zmienia się sylwetka, kręgosłup się wykrzywia i pojawia się wdowi garb. Maleje wzrost a pojawia ą się coraz częściej złamania kości udowej. Chorobę tą wykrywa się za pomocą badania zwanego densytometrią i prześwietla się w nim kość udową lub kręgosłup. Procesu utraty tanki kostnej nie da się cofnąć, ale da się go zwolnic lub zatrzymać. Choremu po wykryciu podaje się preparaty wapnia, witaminy D3 i leki, które mają za zadanie wyhamować ubytki kości i spowodują przyrost masy kostnej. Kobietom w okresie menopauzy zaleca się trapię hormonalną. Można też stosować leki najnowszej generacji o skrócie SERM, hamują one utratę tkanki kostnej i nie mają negatywnego wpływu na gruczoł tkanki piersiowej. Na jakość naszych kości największy wpływ ma wapń, białko i witamina D. Dlatego w diecie powinny się znajdować: mleko i jego przetwory, bowiem jest to najbogatsze źródło wapnia, wystarczą trzy porcje dziennie, za jedną uznaje się plaster sera, kubek jogurtu i szklankę mleka. Osoby, które nie tolerują laktozy mogą pić mleko kozie, kefiry, jogurty. Bardzo bogate w wapń są ryby z puszki szczególnie sardynki, jedz je razem ze szkieletem to prawdziwa bomba wapnia. Brokuły, natka pietruszki, kapusta włoska i pekińska, ogólnie mówiąc wszystkie jarzyny ciemnozielone. Unikaj tłuszczów zwierzęcych, upośledzają one wchłanianie wapnia. Pamiętaj, że do 35 roku życia to ruch buduje kości, apotem pomaga utrzymać tkankę kostną. Wybierz ten rodzaj aktywności fizycznej, który sprawia ci przyjemność. Ruch to Nie tylko lesze kości, ale i tkanka mięśniowa i ogólna kondycja całego organizmu.